Stránky

Domácí chleba... kulatý!

Tak jsem dnes znovu pekla chleba, ale poprvé kulatý! Konečně se ke mně dostal recept s takovou konzistencí těsta, která se výborně hodí k pečení kulatého chleba. Autor peče v litinovém hrnci, já v dortové formě, ale výsledek myslím stojí za to :-D

Ingredience:
0,72 l vlažné vody
250 g žitné hladké chlebové mouky
750 g pšeničné hladké chlebové
42 g droždí
1 lžička cukru
2 lžičky octa
4 lžičky soli
3 lžičky celého kmínu
podle chuti další semínka či koření (např. lněné semínko)
litinový kastrol o průměru 23 cm s pokličkou (lze nahradit dortovou formou a alobalem k přikrytí)
hladká mouka na vysypání hrnce / formy

Postup - od autora:
Do mísící nádoby nalijeme vodu, droždí, cukr a ocet. Necháme odstát až se droždí rozpustí. Na vodu nasypeme obě mouky, sůl a kmín popřípadě další koření či semínka. Vše dobře promícháme. Přikryjeme utěrkou a necháme 12 hodin kynout v pokojové teplotě-nejlépe přes noc. Po vykynutí těsto pomoučíme a stěrkou odlepíme od stěn.Ve vyhřáté troubě na 250°C nahřejeme litinový kastrol a do vyhřátého kastrolu vložíme těsto a přikryjeme pokličkou. Vložíme do vyhřáté trouby na 250°C a pečeme 30min a potom sundáme pokličku a pečeme dalších 30min na 230°C.

Moje změny:
Těsto jsem míchala v Tupperware zadělávací míse. Kdo ji má, tak ji určitě používá na kynutá těsta. Pozor, je to kilový bochník, takže mísa bude ze 3/4 plná a při kynutí nakonec bude na kopec... :-). Droždí ve vodě jsem rozmíchala metličkou. Nechala jsem to kynout jen 3h. Když se těsto přendavá z mísy do nádoby na pečení, tak se má obsypat moukou. Vždycky, když jsem od stěny mísy odloupla trochu těsta, hned jsem tam nasypala mouku, aby se to nepřichytilo znovu na mísu a tak jsem ten bochník objela 2x, pak jsem to celé vyklopila do pečící formy a vršek chleba uhladila a zasypala moukou. Dno pečící formy bylo taky vysypané moukou než tam přišlo těsto. Nejdřív jsem to pekla přikryté alobalem a po půl hodině odekryté. A je to, máme kilový bochník :-))).

2 komentáře:

  1. To musel být opravdu dobrý chleba. My jsme k Vánocům dostali takovou tu chlebovou pekárnu, kam se jen nahází ingredience a za tři hodiny z toho vypadne hotový chleba. Není to špatné. Chleba už vůbec nekupujeme a konzumujeme jen ten vlastní. Recept máme velmi podobný. Klasickému chlebu se to ale samozřejmě nevyrovná.

    OdpovědětVymazat
  2. No já se zatím domácí pekárně bráním, protože z ní vždycky vypadne hranatý chlebík - kostka. Tak jsem se snažila aspoň takhle :-). Nebo ještě je výborné ten chlebík dělat v takovém tom oválném jenském skle, tam už se to tvarem blíží kupovanému chlebu :-)

    OdpovědětVymazat